amin
اهلاً ومرحباً بكم فى منتداكم ونتمنى ان نكون عند حسن ظنكم


رياضى ، ثقافي ، اجتماعى
 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 تطويل شعر حكاية

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
avatar

عدد المساهمات : 102
تاريخ التسجيل : 20/09/2011

مُساهمةموضوع: تطويل شعر حكاية   الإثنين يناير 21, 2013 2:43 pm

ندخل بقى ع المفيد :_

اولا :_ شعرك ده جزء من جسمك يعنى محتاج فايده الاكل زى ما جسمك محتاجها بالظبط بس لازم تبحثى عن الاغذيه السليمه والمفيده لشعرك
زى مثلا
الدجاج واللحوم :_الغنيه بالبروتينات التى تمد الشعر بالاحماض الامينيه الضروريه لانبات الشعر
السبانخ :_ غنيه بفيتامين البيوتين المفيد للشعر ويمنع تساقطه
الجزر _ الخضروات الورقيه _ البقوليات ) كلها اغذيه مفيده للشعر والجسم كله فيجب عليكى
التنوع بالاغذيه فى خلال الاسبوع فهى عامل اساسى فى تغذيه الشعر ومن غير الغذاء اى حاجه هتعمليها لشعرك ملهاش لزمه
ثانى حاجه الشرب :_
ودى مش محتاجه كلام لازم تشربى مايه وسوائل مثل العصائر والفواكهه الطازجه لانى بدونها كأنكى تزرعين فى ارض بوررر عمرها هتنبت وفى غسيل الشعر طبعا احنا عارفين الميه بتاعتنا جميله ومش ملوثه خالص ومبتوقعش شعرنا خالص عشان كده لازم لازم لازم تغلى الميه كويس قبل ما تغسلى بيها شعرك حتى لو عايزه المايه بارده اغليها وسبيها تبرد وبعدين اغسلى بيها شعرك لانى الغلى بيقتل اى ميكروبات فى المايه وياريت اللى معندهمش فلتر يعملو كده فى مايه الشرب يغلوها وبعدين يسيبوها تبرد ويدخلوها الثلاجه لانى المايه دلوقتى غير صحيه بالمره اخر حاجه بقى فى النقطه دى على قد ما تقدرى متغسليش شعرك اه متغسليهوش متستغربيش سيبيه على قد ما تقدرى يستفاد من زيوت شعرك الطبيعيه دى لوحدها غذاء كامل لشعرك يعنى فى الشتاء اغسليه كل اسبوعين مره كفايه قوى
ومتخافيش مش هيعفن ولا حاجه باضحكباضحك نيجى بقى للعنايه الخارجيه للشعر اولا متستخسريش فى شعرك يعنى نقى نوع الشامبو اللى بتستعمليه حتى لو كان غالى شويه مش مشكله المهم انه ميضرش شعرك ويفيده انا مثلا شعرى بيجى قوى على شامبو تريسمى بصراحه رائع وممتاز جدا من قصه شعر منى ذكى لطول شعر شريهان مش مصدقه تعالى شوفى بالصور والتفاصيل كمان!!
ده ارتحت عليه جدا وسعره 65 ج مصرى بس طبعا كل واحده نوع شعرها بيختلف عن التانيه يعنى كل واحده تشوف افضل
نوع شامبو لشعرها وتستعمله والانواع كتير بس اهم حاجه متسترخصيش وعلى رأى المثل الغالى ثمنه فيه وبأمانه هتلاقى النتيجه واضحه
المهم نكمل انتى بقى هتستعملى فى الغسيل مره شامبو وبلسم ومره شامبو وحمام كريم يعنى انتى النهارده غسلتى شعرك بشامبو وبلسم
الاسبوع الجاى اغسليه بشامبو وحمام كريم لانى لا كتر الحمام كريم حلو ولا كتر البلسم حلو انا بستعمل بلسم تريسمى برضه يعنى نفس نوع الشامبو فالفايده بتكون اكثر ودى صورته
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
من قصه شعر منى ذكى لطول شعر شريهان مش مصدقه تعالى شوفى بالصور والتفاصيل كمان!!
وحمام الكريم بستعمل فاشكول ب60 ج مصرى بس حلو جدا جدا جدا
من قصه شعر منى ذكى لطول شعر شريهان مش مصدقه تعالى شوفى بالصور والتفاصيل كمان!!
الفرق اللى بين البلسم والحمام كريم البلسم بتغسليه على طول زى الشامبو فبيطرى الشعر بس اما حمام الكريم بتسيبيه فى شعرك حوالى 10 د.ق ويا سلام لو الحمام متبخر يبقى ايه عنببببببببببب ده بقى بيطرى الشعر وبينعمه وبيغذيه نيجى بقى للمهم ودى اهم خطوه هى (حمام الزيت) لازم حمام الزيت ده ان شاء الله تعمليه مره كل شهر تحطى فيه كل انواع الزيت اللى عندك هقولك انا كنت بحط زيوت ايه (زيت الزيتون البكر الاصلى _ زيت الخروع _ زيت جنين القمح _ زيت دابر بردهان املا (مش تيجيبى دابر املا لا هتلاقى مكتوب كلمه بردهان دى اهم حاجه )
وادى صورته للى مش عارفاه

من قصه شعر منى ذكى لطول شعر شريهان مش مصدقه تعالى شوفى بالصور والتفاصيل كمان!!

وفى بقى زيت ده اللى بجد سحر عارفين زيت ايه (زيت الذره بتاع الاكل) اه والله ده مغذى جدا

المهم انك تعملى خلطه الزيوت دى وتحطيها على شعرك وسيبيها

انا بنام بيها واربط فوقيها طرحه واسيبها لتانى يوم بالليل وبعدين اغسل شعرى قبل ما انام

بس كده فضلت ماشيه ع النظام ده بس بقى كل فتره

اعمل مثلا خلطه المايونير دى برضه سحر ( بحط المايونيز مع الزيوت واحط على شعرى واسيبها

ساعتين وبعدين اغسل شعرى )الخلطه دى مفعولها بطئ بس نتيجتها ممتازه بستعملها مره كل

3 شهور بس نتيجتها تستاهل الانتظار

عايزين بقى تعرفوا النتيجه بعد كل ده تعالوا شوفوا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://amin.allgoo.net
قلب الزهره

avatar

عدد المساهمات : 13
تاريخ التسجيل : 11/11/2011

مُساهمةموضوع: رد: تطويل شعر حكاية   الثلاثاء يناير 22, 2013 6:49 am

affraid لالالالالالالالالالالالالالالالا فيه حجات احسن من كده كتيييييييييييييييييييييييييييييييير
هحاول انزلها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
تطويل شعر حكاية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
amin :: المستر :: منوعات :: معلومات طبية-
انتقل الى: